AutoDoradztwo.pl

514-048-565

autodoradztwo@gmail.com

PN -SOB 8:00 – 20.00

AutoDoradztwo.pl

Jak sprawdzić numer VIN?

Czym właściwie jest numer VIN? W skrócie to Vehicle Identification Number, oznaczający numer identyfikacyjny pojazdu. Każdy samochód po 1981 r. posiada nr VIN składający się z 17 znaków. Pierwszy raz VIN pojawił się w aucie w 1954 roku jednak do 1981 numery te były niestandaryzowane.

VIN – podstawowe informacje

Numer identyfikacyjny składa się z trzech głównych części. Pierwsza nosi nazwę VMI i składa się z trzech znaków identyfikujących producenta. Wskazuje na markę i kraj pochodzenia. Druga część nosi skrót VDS. Zawiera ona już 6 znaków, z czego cztery ostatnie to cyfry. Oznacza ona ogólną charakterystykę pojazdu. Można w niej odnaleźć informacje o modelu auta, poziomie wyposażenia, jak np. obecności poduszek powietrznych czy układów elektronicznych wspomagających bezpieczeństwo oraz zastosowanej jednostce napędowej. Ostatnie, dziewiąte miejsce, nazywane jest znakiem kontrolnym i umożliwia sprawdzenie poprawności numeru VIN. Ostatnią, trzecią część o nazwie VIS, stanowi numer identyfikacyjny konkretnego egzemplarza. Składa się ona z pozostałych 8 znaków. Można z niego odczytać rok produkcji danego egzemplarza (pozycja 10), kod zakładu wytwarzającego samochód i numer seryjny konkretnego samochodu. Warto jednak zaznaczyć, że nie dla każdego producenta rok modelowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Przykładowo niemieccy producenci rozpoczynają nowy rok modelowy po wakacjach (z początkiem września).

Gdzie znaleźć VIN?

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami numer identyfikacyjny powinien znajdować się na stałym elemencie samochodu. Najczęściej na takim który rzadko ulega uszkodzeniu podczas kolizji. Producenci zwykle wybijają numery VIN lub wypalają je laserem w miejscach, gdzie trudno będzie go zmienić, a jednocześnie umożliwiających odczytanie go nawet w przypadku poważnego uszkodzenia karoserii. Zwykle są to przegroda czołowa, kielich przedniego zawieszenia, szkielet karoserii przy błotniku, progu, podłodze bagażnika lub na ramie w przypadku terenówek i ciężarówek. Dodatkowo VIN można znaleźć na tabliczkach znamionowych auta. Zlokalizowane są najczęściej na kielichu przednim prawym lub na progu. Bardzo często nr VIN można znaleźć dodatkowo na podszybiu auta. Po podłączeniu komputera diagnostycznego jest on widoczny w elektronice i warto porównać odczyt z numerem naniesionym na aucie. W autach amerykańskich VIN nabity na karoserii jest najczęściej ukryty na podłodze i bardzo trudno dostępny. W tym przypadku zawsze znajdziemy go na tabliczce znamionowej.

Co zrobić, gdy VIN jest nieczytelny?

W starszych autach bardzo często VIN jest skorodowany i nieczytelny. Gdy podczas badania technicznego diagnosta stwierdzi nieczytelność numeru należy udać się do rzeczoznawcy by ten wydał opinię techniczną . Następnie wydział komunikacji wystawia skierowanie na stację kontroli pojazdów. Wtedy samochód otrzymuje nowy VIN, nadany przez konkretną SKP. Numer jest wybity na tabliczce zamiennej, dodatkowo jest adnotacja w dokumentacji auta o zaistniałej zmianie. Warto pamiętać, że zgodnie z prawem pojazdu z nieczytelnym VIN-em nie można ani sprzedaż ani nawet ze złomować.

Raporty na podstawie VINu

Jest wiele stron umożliwiających poznanie historii danego pojazdu za pomocą numeru VIN. Dodatkowo bezpłatnie sprawdzimy historię auta na stronie www.historiapojazdu.pl. Należy podać nr VIN, datę pierwszej rejestracji pojazdu oraz nr rejestracyjny. Warto to sprawdzić ponieważ od 2014r stacje kontroli podczas corocznego badania technicznego mają obowiązek wpisania przebiegu auta. Mamy wtedy informację jak narastał przebieg. A może auto było nieeksploatowane przez dłuższy czas?

Podsumowanie

Podsumowując, numer VIN kryje sobie dużo informacji. Można określić rocznik auta i jego wyposażenie. Dodatkowo weryfikacja historii auta daje już jakiś obraz i czasem przesądza o zakupie lub odrzuceniu oferty.