Firma Autodoradztwo.pl istnieje nieprzerwanie od 2009r. Licząc na początek 2023r zweryfikowanych przeze mnie pojazdów jest już ponad 7000. Doświadczenie jest więc bogate.
Posiadam czynne uprawniania Rzeczoznawcy Samochodowego Ministerstwa Infrastruktury RS001736.
Dodatkowo wykształcenie kierunkowe / kursy:
– WAT / Politechnika Warszawska: „Rzeczoznawstwo samochodowe i bezpieczeństwo ruchu drogowego”
– Profil Rzeczoznawcy „C” tj. „Kosztorysowanie napraw i wycena wartości pojazdów”
– Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki Lotnictwa, „Energetyka”
Większość Klientów trafia do firmy z polecenia poprzedniego Klienta. Szczególnie cieszą sytuacje Klientów związanych z firmą od początku. Są przypadki zakupu kilku, kilkunastu aut dla jednej rodziny.
Tak, nawet lepiej jeśli auto sprawdzamy wspólnie. Łatwiej jest dokładnie wytłumaczyć techniczne szczegóły, czasem „pokazać palcem”. Decydujemy również w trakcie diagnostyki czy warto wykonać diagnostykę podwozia.
Tak. Jeśli nie ma możliwości pojawiania się na oględzinach poproszę link do oferty. Umówię spotkanie ze sprzedającym, następnie poproszę o przelew.
Zaczynamy od wysłania maila z danymi szukanego pojazdu na autodoradztwo@gmail.com. Proszę o wpisanie parametrów szukanego pojazdu i budżetu tego zakupu. Dodatkowo zawsze warto podesłać swoje odnośniki do ofert z portali ogłoszeniowych. W zasadzie cały rynek to otomoto, allegro, olx, ewentualnie facebook.
Następnie umawiamy się na konsultację telefoniczną i omawiamy czego tak naprawdę Klient potrzebuje. Jaka klasa pojazdu? Jaki model? Jaki silnik? Jaka skrzynia? Które modele są awaryjne i należy je omijać? Finalnie zawężamy okrąg poszukiwań do konkretnego modelu / modeli.
Kolejny krok to poszukiwania. Monitoruję rynek, przeglądam oferty, dzwonię do właścicieli z pytaniem o szczegóły, ustalam historię i w konsekwencji typuję najrozsądniejsze auto/auta.
Następnie wykonuję pełną diagnostykę wybranych aut. Negocjuję ceny i sporządzam zastawienie wad i zalet. Ustalamy zasadność zakupu w kontekście wykrytych wad i wynegocjowanej ceny. Wybieramy najlepsze auto.
Ostatni krok to formalności. Omawiamy podpisanie umowy lub faktury, szczegóły rejestracji i ubezpieczenia. Po zakupie możliwe jest też wykonanie niezbędnych napraw mechanicznych czy udoskonaleń np. korekta lakieru.
Podzielmy to na dwa przypadki:
1. Klient jest obecny na oględzinach:
• Sprawdzamy auto w zakresie standardowym, negocjujemy cenę;
• Rozważmy zasadność zakupu. Jeśli auto nie warte zainteresowania to kończymy diagnostykę;
• Jeśli diagnostyka standardowa wypada obiecująco to wykonuję oględziny podwozia;
• Po zakończeniu badania (diagnostyka standardowa + badanie podwozia = diagnostyka rozszerzona) jeszcze raz konsultujemy, szacujemy koszty napraw i podejmujemy decyzję;
• Weryfikujemy dokumenty, stan prawny pojazdu i przystępujemy do podpisania umowy lub faktury zakupu.
2. Klient nie jest obecny na oględzinach;
• Klient wybiera auto, wysyła link od oferty, ja umawiam spotkanie ze sprzedającym i proszę o przelew;
• Jeśli Klient dokona zapłaty za zakres rozszerzony to po wykonaniu pełnej diagnostyki dzwonię z wynikiem i opisuję stan pojazdu i wynegocjowaną cenę zakupu. Dokonujemy analizy sensowności zakupu. W przypadku decyzji zakupu Klient dzwoni do sprzedającego, powołuje się na moją wizytę i rezerwuje auto.
• Jeśli Klient dokona zapłaty za zakres standardowy to po wykonaniu badania dzwonię z informacją i wspólnie decydujemy czy warto interesować się autem i dopłacić za badanie podwozia. Jeśli tak, to sprawdzam stan podwozia i wtedy diagnostyka jest wykonana w pełni – wykonany jest zakres rozszerzony. Dzwonię ponownie do Klient z informacją. Jeśli kupujemy auto to Klient dzwoni do sprzedającego, powołuje się na moją wizytę i dokonuje rezerwacji.
Zakres rozszerzony = zakres standardowy + badanie podwozia.
Zakres standardowy obejmuje wszystkie czynności diagnostyczne które można wykonać bez użycia warsztatu:
• Grubość powłok lakierowych. Sprawdzam miernikiem poszycia zewnętrzne oraz elementy nośne pojazdu. Jeśli jest potrzeba zdejmuję uszczelki w celu weryfikacji zakresu naprawy.
• Diagnostyka komputerowa wszystkich modułów w dowolnym pojeździe: silnik, skrzynia, przekładnia kierownicza, ABS, centralna elektryka i wiele innych zależnych od marki auta.
• Jazda próbna. Jeden z ważniejszych elementów diagnostyki. Można stwierdzić wiele usterek zawieszenia czy układu napędowego.
• Stan silnika. Weryfikacja mechanicznej pracy jednostki, widocznych wycieków i stanu płynów eksploatacyjnych, stanu pasków i napinaczy.
• Stan skrzynie biegów, przeniesienia napędu. Weryfikacja wycieków, stuków, zużycia sprzęgła, ogólnego stanu zespołu.
• Stan hamulców. Weryfikacja zużycia tarcz i klocków hamulcowych. Podczas jazdy próbnej sprawdzenie działania hamulców: czy występuje bicie tarcz, głośna praca, zatarte zaciski, itd.
• Stan opon. Weryfikacja rocznika, stan bieżnika, rodzaju (zimowe/letnie/wielosezonowe).
• Stan układów elektrycznych. Sprawdzenie klimatyzacji, elektrycznych szyb, szyberdachu, lusterek, radia, podgrzewanych foteli i wielu innych zależnych od marki pojazdu.
• Dokumentacja. Sprawdzenie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, OC, ciągłości umów w przypadku auta polskiego. W przypadku sprowadzonego: akcyza, dowód rejestracyjny zagraniczny, OC, badania techniczne, faktura zakupu. Weryfikacja dokumentacji serwisowej – jeśli jest dostępna.
Badanie podwozia: wizyta na warsztacie lub oględziny z użyciem podnośnika przenośnego.
• Oględziny podwozia. Sprawdzenie płyty podłogowej, ramy pod kątem korozji i uszkodzeń. Weryfikacja wycieków z silnika, skrzyni biegów, mostów napędowych.
• Amortyzatory. Weryfikacja sprawności, ewentualnych wycieków, stanu osłon i zamocowań.
• Hamulce. Weryfikacja układu, stan tarcz, klocków, przewodów.
• Luzy w zawieszeniu. Sprawdzenie połączeń sworzni, połączeń drążków kierowniczych, łączników stabilizatora. Ponadto weryfikacja stanu tulei zawieszenia, stanu łożysk kół.
Po diagnostyce określamy wstępny kosztorys napraw i na podstawie ujawnionych mankamentów negocjuję cenę pojazdu ze sprzedającym. Następnie oceniamy zasadność zakupu w kontekście wynegocjowanej ceny (czy relacja jakość / cena jest na zadowalającym poziomie).
Czasem zdarza się odmowa jazdy próbnej ze strony właściciela wynikająca z braku polisy OC. Wtedy albo zawieramy umowę OC i wyjeżdżamy na drogi publiczne, albo wykonuję „jazdę próbną” na terenie prywatnym. Zawsze staram się znaleźć wyjście z sytuacji.
Jeśli w w miejscu oględzin dostępny jest podnośnik / kanał / SKP to dokonuję tam weryfikacji podwozia. Jeśli nie, wykonuję oględziny podwozia z użyciem przenośnego podnośnika „żaby”. W przypadku skomplikowanych aut oraz na życzenie Klienta wykonuję badanie na SKP.
Tak, te rodzaje pojazdów mogą być weryfikowane.
W Warszawie i okolicach sprawdzenie auta odbywa się w ciągu 48 godzin. Staram się realizować oględziny na bieżąco, jeśli tylko jest możliwość umówienia spotkania ze strony sprzedającego. Termin weryfikacji auta poza województwem mazowieckim jest ustalany indywidualnie.
Większość zleceń realizowana jest w województwie mazowieckim, rzadziej w ościennych. Pracuję w promieniu do 300km od Warszawy. Dalsze wyjazdy w tym zagraniczne na indywidualne zamówienie.
To bardzo rzadka praktyka, co do zasady spotykamy się na miejscu oględzin. Jednak istnieje taka możliwość – cena i warunki podlegają indywidualnemu ustaleniu.
Zawsze najpierw umawiam spotkanie i wtedy proszę o przelew. Jednak czasem bywa że auto zdąży się sprzedać zanim uda się przeprowadzić diagnostykę. Wtedy zwracam wpłaconą kwotę lub przeznaczamy na oględziny innego auta. Decyduje Klient.
Podczas diagnostyki wykonywanej bez udziału Klienta jesteśmy w stałym kontakcie telefonicznym. Jeśli ustalimy że auto warte jest zakupu to proszę Klienta o rezerwację pojazdu u sprzedającego. Najczęściej wymagana jest wpłata zadatku i wtedy auto nie będzie sprzedane i czeka na odbiór w umówionym terminie.